Słownik pojęć

Dla łatwiejszej komunikacji, Ninja napisał po swojemu objaśnienia podstawowych terminów związanych ze stronami internetowymi, projektowaniem ich, wdrażaniem i utrzymaniem.

Jeżeli wolisz bardziej ścisłe definicje, to polecamy Wikipedię.

Najważniejsze pojęcia:


CMS – panel administracyjny:

Najkrócej – jest to strona, która umożliwia zmienianie treści i wyglądu strony docelowej. Właściciel strony loguje się do CMS’a w celu edycji podstron, dodawania zdjęć itp. Panel umożliwia dodawanie nowych stron, podstron, zmianę kolorystyki dodawanie zdjęć i galerii. Generalnie służy on kompleksowemu zarządzaniu stroną. Design ninja używa sprawdzonego i bardzo rozbudowanego sytemu CMS – WordPress’a.


Hosting – „serwowanie”:

Strona jest systemem plików, tekstów, obrazków itp. Wszystko to musi mieścić się fizycznie na dysku jakiegoś komputera. Komputer ten, stale połączony z internetem  nazywamy serwerem. Na hosting składa się także domena czyli podstawowy adres Twojej strony. Istnieje dużo dostawców usług hostingowych, u których można wykupić miejsce na serwerze i zarejestrować domenę, design Ninja poleca WEBD.pl.


RWD – „responsywność”:

Tym hasłem nazywa się zdolność strony w dostosowywaniu się do różnych rozdzielczościekranów/ wyświetlaczy. Strona responsywna zachowuje swoją czytelność i łatwość obsługi zarówna na dużych monitorach komputerów stacjonarnych, na małych netbook’ach jak i na ekranach smartphone’ów. Układ niektórych elementów zmienia się w zależności od wielkości ekranu. Zmieniają się wielkości fontów, obrazków, ilość zdjęć w pojedynczym wierszu galerii itp.


Pozostałe:


Rozdzielczość:

Rozdzielczość ekranu jest miarą danego wyświetlacza w pixelach „szerokość x wysokość”. Najpopularniejszą rozdzielczością dla dużych monitorów komputerów stacjonarnych jest na przykład 1920×1080. W tej rozdzielczości wysyłamy projekt graficzny. Dla stron internetowych kluczowa jest szerokość ekranu. Jako, że wszyscy użytkownicy przyzwyczaili się do możliwości scrollowania strony w dół, wysokość danej strony może być nawet wielokrotnie większa od wysokości ekranu. Za to nikt nie chciałby aby strona, którą przegląda była szersza niż jego monitor. Współczesne strony internetowe dopasowują sposób wyświetlania zawartości i układ elementów do rozdzielczości ekranów urządzeń, na których są oglądane a w szczególności do ich szerokości.


SEO – pozycjonowanie:

Z angielskiego: search engine optimization. To inaczej optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO to różne działania podejmowane w celu osiągnięcia przez Twoją stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Poza działaniami jakie możesz podjąć by wypromować swoją stronę, bardzo ważne jest przygotowanie jej we właściwy sposób. Ninja pomaga przeredagować pod tym kątem Twoje teksty, dba o to jak podzielona jest treść na stronie, dodaje odpowiednie znaczniki widziane jedynie przez mechanizmy Google, które ustalają pozycję w wynikach wyszukiwania.


Domena:

To nazwa Twojej strony internetowej plus tzw. rozszerzenie, które znajduje się po kropce, takie jak „.com”, „.com.pl”, „.org”, „.eu” itp. Im dłuższe i bardziej lokalne rozszerzenie, tym dana domena jest tańsza. Większość osób w Polsce decyduje się zwykle na domeny „.com” i „.pl”. W przypadku Ninj’y domeną jest „designninja.pl”. Istotny jest fakt, że domenę tworzą obie te części („twojafirma.pl” i „twojafima.org” to dwie różne domeny). Domeny wykupuje się u dostawców hostingu. Domeny „niczyje” można wykupić u każdego dostawcy hostingu a ich cena zależy wyłącznie od rozszerzenia. Domeny zajęte można odkupić od właściciela po cenie jaką oferuje. Domeny opłaca się na rok z góry. Pierwszy rok jest tańszy niż późniejsze przedłużenia w kolejnych latach. Gdy kończy się rok, na który domena została wykupiona, jest ona czasowo zablokowana dla innych zainteresowanych i czeka na przedłużenie przez właściciela. W przypadku nie przedłużenia po okresie „zamrożenia” domena wraca do ogólnodostępnej puli.


Serwer:

Komputer, na którym fizycznie znajdują się wszystkie Twoje pliki związane ze stroną i który bierze udział w jej udostępnianiu w internecie. Jeśli nie zdecydowałeś się wcześniej na inny, dysponujemy własnym serwerem.


STOCK’owe zdjęcia:

Ogólnodostępne, profesjonalne zdjęcia dostępne na specjalnych serwisach, które możesz pobrać odpłatnie lub darmowo na własny użytek. Ninja dysponuje szeroką bazą, już wykupionych, fotografii komercyjnych, które możemy wykorzystać na Twojej stronie. Poniżej znajdziesz też linki do stron, które oferują zdjęcia nieodpłatnie do użytku komercyjnego. Są to między innymi: CanvaPexels, Freestock


USABILITY, UX:

Z angielskiego – „User Experience”. Określa projektowanie strony z uwzględnieniem przyzwyczajeń i wygodnictwa przeciętnego użytkownika. Biorąc pod uwagę fakt, iż korzystając z internetu często tracimy cierpliwość, Ninja stworzy dla Ciebie stronę, w której użytkownicy będą mieli wszystko „pod ręką”.


Font – czcionka:

Czcionka to metalowe klocki z grawerowanymi literami, używane niegdyś do druku. Dziś tym terminem można określać również font – jej elektroniczny odpowiednik. Przez hasło font rozumiemy krój pisma – wygląd glifów (poszczególnych znaków).

Licencja: Fonty są dziełami różnych autorów, własnością rozmaitych firm itp., są ich setki. Są one dystrybuowane na różnych licencjach; jeśli nie chcesz płacić za użycie ciekawej czcionki, nie musisz się przejmować. Na świecie są całe rzesze projektantów, którzy udostępniają swoje dzieła nieodpłatnie. Przed użyciem danego darmowego fontu na stronie, należy upewnić się, że jego licencja obejmuje nieodpłatny użytek do celów komercyjnych, ale nie martw się, Ninja o to zadba.

Fonty w internecie: Nie każdy font zadziała na stronie internetowej. Do niedawna był to spory problem i na stronach używano wyłącznie małego zbioru czcionek, które są zainstalowane fabrycznie na każdym komputerze wraz z systemem operacyjnym. Dziś mamy do dyspozycji masę fontów webowych, które bez problemu wyświetlają się na wszystkich współczesnych przeglądarkach.

Polacy nie gęsi… : Przed zdecydowaniem się na jakąś czcionkę do polskojęzycznej strony internetowej należy upewnić się, że obsłuży język polski 🙂 Szukając odpowiednich fontów na serwisie, który je oferuje w kryteriach filtrowania/wyszukiwania, należy wybrać język: „Latin Extended”. W tym zbiorze znajdziemy fonty zawierające polskie znaki dialektyczne. Nie wszystkie fonty z tego zbioru będą zawierać wszystkie polskie znaki. Jeśli strona z fontami umożliwia podgląd wpisanej frazy w danym foncie, można posłużyć się fantastycznym zdaniem: „Zażółć gęślą jaźń”. O ile to zdanie nie niesie za sobą większego sensu, to ma ważną cechę – jest najkrótszym poprawnym gramatycznie zdaniem, które zawiera wszystkie polskie znaki.

Szeryfy: Typografia, dziedzina nauki o krojach pisma, zawiera dużo specyficznych terminów i pojęć, jednak najważniejszym z nich dla zwykłego śmiertelnika to szeryf. Szeryfy to małe wyrostki – poprzeczki na podstawach i zwieńczeniach liter. Ich pierwotną funkcją jest wizualne łączenie wierszy, tak aby czytający nie zgubił się cofając wzrok do początku kolejnego wiersza. Szeryfy sprawdzają się głównie w książkach i na łamach pism, gazet. Pełnią one również funkcję ozdobną. W wielu branżach jak np. antykwariaty, sklepy dla artystów, kwiaciarnie, zakłady pogrzebowe, itp warto rozważyć użycie szeryfowej czcionki w nagłówkach ze względu na walory estetyczne. W tekstach akapitowych zalecane jest używanie fontów bezszeryfowych (sans-serif).

Fonty, gdzie ich szukać? Jest mnóstwo stron oferujących bogate zbiory fontów na rożnych licencjach i w rożnych cenach. Design Ninja korzysta głównie z usługi Google Fonts, która oferuje webowe fonty, darmowe do użytku komercyjnego i wyposażona jest w wygodne narzędzia do wyszukiwania.


Nagłówek:

Nagłówek w kontekście stron internetowych ma dwa znaczenia, co może być trochę mylne.

Nagłówek strony: Tak nazywamy fragment strony, znajdujący się na samym początku i powtarzający się na wszystkich stronach i podstronach w obrębie witryny. U nas na nagłówek strony składa się menu i nasze logo z tłem.

Nagłowek w tekscie: Nagłówki tekstowe określają strukturę treści, tak jak rozdziały, podrozdziały w książce. Termin strona internetowa, wywodzi się ze stron w książkach.

Przeznaczeniem nagłówków tekstowych jest podział treści. Na stronie internetowej, tak jak w książce warto wydzielić rozdziały, podrozdziały itp. Język HTML, który jest podstawą każdej strony dysponuje szescioma stopniami nagłówków od H1 do H6, gdzie H1 jest najważniejszy. Nagłówki pełnią też ważną funkcję w optymalizacji SEO. Są pewne prawidła, które trzeba zachować dla osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwaniach, jak na przykład na każdej podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek najwyższej rangi(H1). Roboty google przywiązują dużą wagę do słów, które znajdują się w nagłówkach i do spójności ich z treścią, która następuje po nich. Warto dobrze zastanowić się nad sensownym podziałem zawartości strony i treścią nagłówków.

URL – ścieżka:

Jest to pełny adres strony, albo zasobu jak np. zdjęcie, filmik, pdf itp. Wygląda to podobnie do ścieżki plików, lub folderów na Twoim komputerze. Poszczególne lokacje oddzielone są slashami (/) z tą róznicą że początkiem jest Twoja domena, a nie nazwa dysku. Dodatkowo URL’e nie mogą zawierać w sobie spacji i polskich znaków oraz róznych innych znaków specjalnych. Przykładowo ścieżka do oglądanaj właśnie przez Ciebie strony to : „https://designninja.pl/slownik/”, a URL naszego logo na górze każdej podstony to „http://maciejsajan.pl/ninja/wp-content/uploads/2018/10/logo-badge-na-glowna_03.png”.


Freelancer:

Tak zwany „wolny strzelec”. Osoba pracująca samodzielnie, nie będąca zatrudniona w żadnej firmie. Freelancer nie ma z góry wyznaczonych: miejsca pracy, konkretnych godzin itp. Nie obowiązuje jej korporacyjny „dress code” i hierarchia firmy. Kiedy ma przypływ inspiracji, może pracować nawet w pidżamie z łóżka. Dostosowuje godziny pracy do ilości zadań i harmonogramu dnia. W Design Ninja jesteśmy zespołem dobrze dogranych, współpracujących ze sobą freelancerów. Elastyczne godziny pracy, brak sztywnych ram, rywalizacji między-pracowniczych, krzyczącego przełożonego i innych minusów pracy w firmie przekłada się na jakość naszej pracy i elastyczność. Pracujemy w godzinach, w których jesteśmy najbardziej pomysłowi i wydajni. Nie rozpraszamy się biurowymi plotami, muzyką ze słuchawek kolegi obok, zamiast korpo-boxów mamy wokół siebie swoje, książki, obrazy i kota…